24 Dec 2016

Gurauan kasar yang lembut



ASSALAMUALAIKUM



Image result for taylor swift gif



Bila bincang mengenai topik gurau kasar, semua orang ada pendapat masing-masing. Gurau kasar ni pun dah isu jadi basi. Bila tahap nak viralkan dekat sosial media pun ia akan jadi hambar tahap nak gigit casing fon sebab habis data aku je pi tengok video kau! terus kemurungan dekat bucu katil haa lebih kurang macamtu la

Ada 2 kategori manusia yang memang terlibat secara langsung dalam gurau kasar ni. Opkos la manusia kan. Takkan lah kucing betina yang kau sterilkan sebab asyik bunting je tuh.

Kategori 1 : jenis tak kisah. Alasannya, sebab dah selalu bergurau kasar tahap gigit biceps kawan
Kategori 2 : jenis sentap. Alasannya, ummm alasannya.... sebab memang tak suka orang yang gurau
                    kasar! kohangjo punyer budak!!! tapi bila dia membahan orang sampai tercabut pin
                    tudung kat leher tuhhh

Itu hanya pandangan aku. Tapi bagi aku sendiri, ada satu lagi kategori manusia dalam bergurau kasar.

JENG! JENG! JENG!


'KASAR YANG LEMBUT'


Haa.. ni lah dia .Korang mesti cam mende la minah ni ngarut. Dah kasar lembut pulak. Haihh

Sabar-sabar. Baca dulu... jangan nak terjah je.
Maafkan aku. Aku adalah sejenis manusia yang suka ayat-ayat pelik camtu. hahaha

Kasar yang lembut = even bergurau kasar pun tapi masih beradab!
See my point?

Jujurnya, aku adalah jenis manusia kategori ke 3 dalam bergurau kasar. Selalunya dengan kawan. Bukan lah maksud dengan famili aku tak bergurau. Cumanya kitaorang akan bergurau benda-benda simple. Macam throwback zaman kecik-kecik dulu. Bergurau pasal perangai masing-masing bila mengigau. Suka ulang-ulang skrip citer pramlee,zombi kampung pisang, hantu kak limah. Dan lain-lain.
Tak pernah lagi bergurau kasar yang extreme sampai masing-masing menyentap 3 tahun.

Tapi bila aku dengan kawan-kawan, nak bergurau pun mesti aku fikir 2 3 kali.
Memang betul sesetengah orang cakap, bila kita dah selesa dengan kawan kita. Dia gurau kasar pun kita boleh lagi gelak keluar air mata.

Tapi bukan pada aku. Itu bukan tiket untuk kau sesuka hati bercakap benda yang kurang menyenangkan kepada kawan kau. Sangat tak bagus ok

And setiap kali kalau aku terasa aku dah bergurau tahap mahadewa, aku akan pandang reaksi kawan aku. I mean curi-curi pandang. Kalau riak muka dia dah berubah, i knew that i've been too much.   So, aku akan cepat-cepat mintak maaf lepas aku melawak.

Contohnya, bila aku tertampar/tercubit/terbaling pen ke masa tengah bergurau aku akan cepat-cepat mintak maaf dekat diaorang. Aku takut sangat diaorang marah/terasa/sakit hati dengan aku. Not good hokeyy.

Aku sentiasa pegang cakap mak. "Biar kita sakit hati, jangan orang lain"

Maksudnya di sini bukan mengalah and biar orang buat kita. Tapi bila kita marah/ terasa, kita still lagi boleh kawal perasaan sendiri. Kawan yang kita sakiti tu? Mana tahu kalau kawan kita tengah bengang sebab lawak kasar atau perangai annoying kita, dia doakan kita jatuh motor, Tup tup memang jadi dekat kita haa caner? Tapi kalau Allah dah takdirkan kita jatuh motor nak buat camne kan? Tak boleh salahkan diaorang.

So, itulah kesimpulannya. Bukan nak cakap aku ni berlagak bagus ke apa. Tak bermaksud pun cenggitu. Ini sekadar perkongsian ye anak-anak.

That's all. Bye



No comments:

Post a Comment